درآمد هتلهای دنیا در 2018 به 554 میلیارد دلار خواهد رسید

هتلداری از ارکان اصلی گردشگری

هتلداری به عنوان یکی از زیرساخت های مهم صنعت گردشگری شناخته می شود که در دهه های اخیر به یکی از صنایع درآمدزا تبدیل شده است. بر این اساس کشورهایی که اهمیت صنعت گردشگری را فهمیده اند، توجه ویژه یی به توسعه صنعت هتلداری دارند. درحال حاضر میلیون ها نفر در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن اشتغال دارند.

هتلداری از ارکان اصلی گردشگری است. بر این اساس، گزارشی که اخیرا منتشر شده به بررسی رشد درآمد سالانه هتلداری پرداخته است. این گزارش نشان می دهد که درآمد سالانه صنعت هتلداری در جهان از سال 2010 تا 2016 تا چه اندازه افزایش یافته و پیش بینی می شود این درآمد تا سال 2018 نیز بیشتر شود.

در سال های اخیر تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشیدن جاذبه های گردشگری در کشورهای مختلف بیشتر شده است. در عین حال افزایش استفاده از وسایل ارتباط جمعی، فضای مجازی و رسانه های مختلف باعث ترغیب مردم برای بازدید از کشورهای دیگر شده است. از طرفی گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین کشورهای مختلف و برگزاری جشنواره های گوناگون نقشی موثر بر افزایش حضور مسافران در شهرها یا کشورهای دیگر دارد. تمام این مسائل باعث توسعه صنعت توریسم و به تبع آن افزایش درآمد هتل ها شده است.

آن طور که در این گزارش آمده، میانگین سالانه درآمد صنعت هتلداری در جهان در سال 2010 به حدود 346.7 میلیارد دلار رسیده بود. این درآمد در سال 2012 با رشدی پلکانی به مبلغی حدود 398.4 میلیارد دلار رسید. دیگر گزارش های به دست آمده در حوزه گردشگری حاکی از آن است که در سال 2012 تعداد گردشگران در سطح جهانی از مرز یک میلیارد نفر گذشته و این برای نخستین بار است که در 10سال منتهی به 2012 جهان شاهد رشد 50 درصدی تعداد سفر و گردشگران بوده است. از سوی دیگر برگزاری المپیک لندن در این سال توانست درآمد زیادی برای صنعت گردشگری و به تبع آن هتلداری به همراه داشته باشد.

در سال 2014 میانگین درآمد هتلداری در جهان از مرز 400 میلیارد گذشت. آن طور که در گزارش ها آمده در این سال گردشگری بین المللی رشدی بیش از پیش بینی جهانی را ثبت کرده است. با وجود اینکه در این سال، جهان با چالش های زیادی روبه رو بود اما عملکرد پایدار گردشگری توانست منجر به موفقیت این صنعت شود. از مهم ترین این چالش ها در سال 2014 می توان به بحران های اقتصادی جهانی، درگیری های سیاسی همچنین گسترش شیوع ویروس ابولا در آفریقا اشاره کرد.

طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، تعداد گردشگران بین المللی در سال 2015 حدود 4.6 درصد افزایش داشته است. یعنی شمار گردشگران جهانی نسبت به سال قبل نزدیک به 52 میلیون نفر افزایش داشته است. میانگین درآمد هتلداری جهانی نیز این موضوع را تایید می کند. در این سال متوسط درآمد هتل ها در جهان نزدیک به 5 میلیارد دلار بوده است.

آن طور که کارشناسان تحلیل می کنند، نوسانات غیرمعمول و شدید نرخ ارز، کاهش قیمت نفت و سایر کالاها همچنین افزایش دغدغه های جهانی در مورد تامین امنیت مقاصد گردشگری از عوامل مهم و تاثیرگذار بر رشد گردشگری و در نهایت افزایش درآمد هتل ها در جهان است.

درآمد صنعت هتلداری از سال 2010 با افزایش جهانی رو به رو بوده است. تنها در سال 2016 متوسط درآمد هتلداری جهانی با کاهش مواجه شد. کارشناسان بین المللی می گویند از آغاز سال 2016 چند عامل کلیدی باعث افت صنعت توریسم و کاهش درآمد حاصل از آن شد. طبق نظر این کارشناسان، نوسانات اقتصادی، بحران سیاسی، قیمت نفت، تشدید مرزبندی ها، محدودیت ویزا و وحشت ناشی از تروریسم از مهم ترین چالش های گردشگری در سال 2016 بوده است. ازجمله این بحران ها، رخدادهای تروریستی است که در سال 2016 بسیاری از کشورها را درگیر کرد و در کنار آن بحران ورود پناهندگان به کشورهای مختلف مشکلات گردشگری را تشدید کرد. تمام این عوامل باعث شد تا میانگین درآمد هتلداری در جهان کاهش یافته و به 490 میلیارد دلار برسد.

با این حال بسیاری از فعالان سازمان گردشگری جهانی می گویند طبق تجربه سال های گذشته هر اتفاقی که در جهان به وقوع بپیوندد، نمی تواند تاثیر درازمدتی بر گردشگری داشته باشد. مردم همچنان به سفر می روند. این حوادث فقط در کوتاه مدت صنعت گردشگری را دچار چالش می کند و مقصدهای دیگری را جایگزین مقصدهای مورد تهدید می کنند. بر این اساس در این گزارش پیش بینی می شود که در سال 2018 درآمد متوسط هتل ها در جهان به حدود 553.8 میلیارد دلار برسد که این افزایش درآمد نشان دهنده بهبود دوباره شرایط گردشگری در جهان است.

منبع: پایگاه خبری هتل جار

نوشته شده در ۱۵ دی ۱۳۹۵

ارسال نظر

Captcha