جامعه هتلداران با ساخت هتل بجای ویلای نمازی مخالف است

سرنوشت یک اثر

رئیس جامعه هتلداران ایران با اعلام اینکه ساخت هتل در هرجای ایران باید براساس مطالعات نیازسنجی انجام شود ، گفت : جامعه هتلداران ایران با هر گونه ساخت‌ و ساز هتل که به آثار تاریخی صدمه وارد کند و باعث تخریب آن‌ها شود ، مخالف است.

به گزارش ایسنا ، « ویلای نمازی » بیش از دو سال پیش تا امروز با خطر تخریب روبه‌رو بوده است ، بنایی تاریخی که معمار ایتالیایی‌اش آن را در دوره پهلوی دوم و در سال ۱۳۳۹ به سفارش نمازی ، بازرگان ثروتمند وقت ساخت. این بنا در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ و با رضایت مالک بنا « حاج احمد ابریشمچی » در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و با انتقال مالکیت بنا به یک نفر دیگر، از دو سال پیش آن برای خروج از ثبت و درنهایت ساخت هتل ۲۰ طبقه تلاش می‌کنند.

این در حالی است که جمشید حمزه‌زاده اعلام کرده است جامعه هتلداران ایران با ساخت هتلی که به آثار تاریخی کشور صدمه بزند، مخالف است. اتفاقی که در صورت تخریب « ویلای نمازی » در خیابان نیاوران تهران رخ دهد.

به گزارش کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران ، حمزه‌زاده با تاکید بر این‌که « سیاست این نهاد -جامعه هتلداران ایران – در راستای حفظ آثار تاریخی ارزشمند است ، افزود : در اینکه شهر تهران به تعداد هتل‌های بیشتری نیاز دارد ، شکی نیست، اما اینکه چه تعداد هتل و در کدامیک از نقاط شهر تهران باید ساخته شود ، این موضوعی است که ابتدا باید مورد مطالعات نیازسنجی از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد ، سپس از سوی این سازمان مجوز ساخت آن داده شود.
او با اعلام بی‌اطلاعی از تخریب « ویلای نمازی » تهران به بهانه ساخت هتل که یکی از آثار با ازش تاریخی این شهر است ، تاکید کرد: جامعه هتلداران ایران با تخریب و صدمه زدن به آثار تاریخی به بهانه ساخت هتل مخالف است و سیاست این نهاد بر حفظ و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی استوار است. مگر اینکه برخی از آثار تاریخی در حال نابودی باشند، مانند بسیاری از کاروانسراها که در این موارد نیز معتقدیم باید بنا مرمت و سپس با تغییر کاربری ، تبدیل به هتل شود.
حمزه‌زاده بیان کرد: اکنون در شهر تهران برج‌های مجللِ بسیاری وجود دارد که با در خواست تغییر کاربری به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قابلیت اینکه تبدیل به هتل استاندارد شوند ، را دارند.

نوشته شده در ۱ دی ۱۳۹۵

ارسال نظر

Captcha