با بلندترین برج مسکونی ایران در تهران آشنا شوید

برج بین المللی تهران

این روزها در تهران شاهد تراکم جمعیتی هستیم که فضای افقی جوابگوی نیاز آنها نیست و سازندگان خانه های مسکونی برای جای دادن این جمعیت به فضای عمودی روی آورده اند! در میان برجهای کوچک و بزرگ تهران، شاید برجی سه پره با ارتفاع زیاد بارها نظر شما را جلب کرده باشد. این برج، برج بین المللی تهران، بلندترین برج مسکونی ایران است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این برج آشنا شوید …

به نقل از سایت چیدانه، برج بین المللی تهران با هدف استفاده از تراکم عمودی و جلوگیری از گسترش افقی در یک منطقه ی مسکونی خاص که پیشتر به برج های مسکونی اختصاص داشته است، طراحی و به مرحله ی اجرا گذاشته شد. این سیاست با توجه به گسترش بی رویه ی افقی شهر تهران به عنوان سیاست اصولی طراحی برج اتخاذ شده است. برج بین الملل تهران در سه بال مجزا احداث شده است. بال A به سمت شمال، بال B به سمت شرق و بال C به سمت غرب کشیده شده که در هر بال دیدها نیز متفاوت است.

برج بین المللی تهران با ارتفاع ۱۶۲ متر، بلندترین برج مسکونی تهران است. این بنا بیش از ۲۲۰۰۰۰ مترمربع زیربنا را در سه بال و در ۵۶ طبقه در خود جای داده است. برج بین‌المللی تهران که مشتمل بر ۵۷۲ واحد است، دارای ۴۳ آپارتمان سوئیت، ۱۷۲ آپارتمان دوخوابه، ۳۱۳ آپارتمان سه خوابه، ۱۶ آپارتمان چهارخوابه، ۱۱ آپارتمان پنت هاوس تریپلکس و ۱۷ واحد تجاری در همکف است و در میان بزرگراه‌های حکیم غرب، شیخ بهایی و کردستان شهر تهران واقع شده است. موقعیت برج در محل تلاقی بزرگراه های اصلی و مهم شهر تهران، دسترسی مناسبی برای ساکنان به نقاط مختلف تهران فراهم کرده است.

برج تهران توسط شرکت بین‌المللی توسعه ی ساختمان (سهامی عام) ساخته شده است. این شرکت هولدینگی ساختمانی متشکل از شرکت‌های مطرح در حوزه‌های طراحی، معماری، مشاوره، پیمانکاری ساختمان، مهندسی، نظارت، توسعه ی ساختمان و هتل است که با استفاده از توان تخصصی و حرفه‌ای شرکت‌های برتر داخل و شرکت فرانسوی Setec Batiment این بنا را احداث نموده ‌است.

برای تأمین حداکثر نما و نور، انتخاب طرحی شکسته که در قالب حجمی پایدار هم از نظر زیبایی شناسی و هم از نظر پایداری سازه ای مناسب باشد، معمار را به سمت انتخاب سطح مقطع ستاره ی سه پر رهنمون کرد.

ایجاد وحدت بصری لازم در نما و در نظر گرفتن مسائلی چون فشار باد و شرایط اقلیمی از نظر تابش آفتاب و هم چنین سرعت در اجرا، استفاده از مدول های تیپ (هم شکل) و پیش ساخته در طراحی نما را منتج شد. از نظر ایجاد جذابیت بصری در پایه ی برج در ارتفاعی که بیشتر برای ناظر مستقر در سطح زمین قابل دید است، با ایجاد یک رواق دایره ای شکل که ارتباط دهنده ی بخش های مختلف ورودی، محوطه و تأسیسات رفاهی و خدماتی است، جذابیت و تنوع بخشی لازم در معماری فراهم شده است.

آپارتمان ها به صورت متنوع در سطوح زیربنای گوناگون برای نیازهای مختلف طراحی شده اند، این در حالی است که از نظر استفاده از امکانات و تأسیسات مشابه هستند. مهم ترین نکته ی در نظر گرفته شده در معماری، تأمین نور و دید مناسب برای همه ی فضاهای یک آپارتمان است و از این نظر همه ی آپارتمان ها در بال های سه گانه از شرایط مطلوب نور و دید برخوردار اند. البته برای تأمین شرایط خاص از نظر زیربنا در طبقات ۵۳ و ۵۴ آپارتمان های ویژه با سطوح زیربنای بالاتری نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است.

در طراحی برج ۱۵ آسانسور با سرعت ۳ متر بر ثانیه برای ساکنان و ۳ آسانسور باربری برای تخلیه و بارگیری بار منظور شده است. بدین ترتیب در هر بال ۵ آسانسور برای ساکنان و یک آسانسور باری وجود دارد.

شالوده ی برج به صورت پی گسترده به پهنای ۳۱ متر و ضخامت ۳ و ۴.۶ متر بر اساس محاسبات سازه ای طراحی و اجرا شده است و شالوده ی بخش پارکینگ ها نیز شامل پی های نواری و منفرد است.

سازه ی برج بین المللی تهران متشکل از دیوارهای بتنی مسلح اصلی و فرعی است و سقف های آن نیز به صورت دال بتنی طراحی و ساخته شده است. سه دیوار بتنی اصلی در امتداد سه بال و با زاویه ی ۱۲۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند و دیواره های فرعی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که بر دیواره های اصلی عمود باشند.

اثر باد بر روی ساختمان و بر روی اجزای الحاقی شامل پنجره ها و نماها به صورت ویژه و با روش های آزمایشگاهی مطالعه و بررسی شده است. در طراحی و اجرای نمای برج با در نظر گرفتن مسائلی همچون فشار باد، تابش خورشید و سرعت اجرا از نمای پیش ساخته ی GFRC استفاده شده است.

نوشته شده در ۲۴ آبان ۱۳۹۴

ارسال نظر

Captcha