توصیه های ضروری برای مقابله با کرونا ویروس در مسافرت

چطور در سفر کرونا نگیریم؟

اخبار زیادی درباره‌ی شیوع ویروس کرونا در چین و سایر کشورها از جمله ایران و آمار تلفات آن منتشر شده است. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر هستید یا الان در مسافرت هستید، بهتر است اطلاعات بیشتری درباره‌ی این ویروس و راههای مقابله با آن کسب کنید. ویروس کرونا یکی از عوامل شناخته شده سرماخوردگی است که تابحال دارای 7 فرزند می باشد. 3 فرزند آن شرور و بدجنس است. اولی درسال 2003 متولد شد بنام سارس باکشندگی 10 درصد در چین، دومی بنام مرس باکشندگی 35 درصد در عربستان و سومی درسال 2019 بنام کوید 19 یا همان کرونا باکشندگی 2/3 درصد در چین که همگی با رعایت بهداشت فردی کنترل می شوند.

بهترین راه جلوگیری علاوه بر ماسک توجه به دست و دستکش است!

اصلی ترین راه انتقال این ویروس از طریق لمس مکان آلوده و سپس تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم است. ویروس کرونا میتواند به مدت 9 روز روی سطوح فلزی، شیشه و پلاستیک فعال بماند. کافیست یک مریض بعنوان مثال در آسانسور عطسه کند، این ویروس ممکن است تا 9 روز روی همه سطوح آسانسور از جمله کلیدهای آن وجود داشته باشد. این سطوح را میتوان با الکل سفید 62 درصد به بالا یا محلول سفیدکننده (وایتکس) ضد عفونی کرد و باز هم بهترین راه، استفاده از دستکش در بیرون از منزل و شستشوی دست با آب و صابون در هنگام بازگشت به منزل است. در بیرون از منزل به هیچ عنوان دست خود را به صورت خود نزنید تا در اولین فرصت بتوانید آنها را با آب و صابون بشویید! ماسک مفید است اما اولا باید نوع مخصوص آن یعنی N95 و البته با کیفیت ساخت بالا تهیه شود، دوما استفاده از این نوع ماسک روش مخصوص به خود را دارد. بعنوان مثال نحوه پوشیدن، نحوه نفس کشیدن و مدت قابل استفاده از یک ماسک N95 باید بصورت صحیح آموزش داده شود. استفاده از ماسک بیشتر بدرد کسانی می خورد که بیمار هستند و می خواهند ویروس را به دیگران انتقال ندهند و یا کسانی که بطور مداوم با افراد مستعد بیماری در ارتباط هستند مانند پزشکان و پرستاران. در هر صورت اگر به ماسک دسترسی دارید، حتما سعی کنید از آن بصورت صحیح استفاده کنید.

اگر در هفته‌های آتی سفری در پیش دارید

در هواپیماها، دستمال و ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی دست به‌همراه داشته باشید و دریچه‌های هوا را به‌ سمت صورت خود قرار دهید تا هوای تصفیه‌شده تنفس کنید. ترس به دلتان راه ندهید. سفر هوایی شما را در معرض تماس نزدیک با مسافران دیگر قرار می‌دهد؛ اما این بدان معنا نیست که در مقایسه با سایر موقعیت‌های روزمره مانند استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی که تماس نزدیکی با افراد بیمار احتمالی دارید، بیشتر در معرض چنین ویروسی قرار خواهید گرفت. میز، دسته‌های صندلی و کمربند صندلی‌ هواپیما را با استفاده از یک دستمال، تمیز کنید.

علائم ویروس کرونا چیست؟

موارد تاییدشده‌ی ابتلا به ویروس 2019-nCoV، علائم تب، سرفه و نفس‌ تنگی داشته‌اند. بیمارهای گزارش‌شده هرکدام علائم متفاوتی داشته‌اند، برخی از آن‌ها بدون علائم بوده‌اند و در برخی، حال بیمار به‌شدت وخیم گزارش شده است. سازمان CDC معتقد است که پس از اینکه فرد در معرض این ویروس قرار می‌گیرد، علائم آن بین دو تا ۱۴ روز بعد ظاهر می‌شود. بنابراین، اگر در ۱۴ روز گذشته از چین یا یکی از مناطق پرخطر بازدید کرده‌اید و اکنون تب دارید یا علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را در خود مشاهده می‌کنید، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید؛ اما پیش از رفتن به کلینیک و درمانگاه، با آنجا تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان آخرین سفر خود قرار دهید.

توصیه های عمومی برای مراقبت در برابر ویروس کرونا

مهمانی‌های غیرضروری نروید.
استعمال قلیان در سفره خانه را محدود کنید.
استفاده از  توالت عمومی را محدود کنید.
مصرف غذاهای بیرون بر رستوران را تا حد ممکن کم کنید.
دست دادن و روبوسی را حذف کنید.
استفاده از لوازم بازی و ورزشیِ پارک شهرها و شهربازی ممنوع است.
استفاده از مِترو در خط‌ها و مسیرهای شلوغ خطرناک است.
اتوبوس های خط واحد شهری مستعد هستند.
استفاده مکرر از دستگاه های عابربانک خطناک است.
استفاده از  گوشی های تلفن مشترک در ادارات، مدارس و اماکن عمومی را حذف کنید.
لمس ضریح و درب بقاع متبرکه و مساجد خطرناک است.
مهر و سجاده‌ی مشترک در نمازخانه یا مسجد می تواند خطرناک باشد.

به سیستم دفاعی بدن خود اعتماد داشته باشید!

بهتر است دچار ترس و وحشت نشویم زیرا همین ترس و وحشت ممکن است باعث اتفاقات ناخوشایند دیگری شود. کرونا در کل همان آنفولانزا است و پیشگیریهایی که برای جلوگیری از آنفولانزا انجام می دهید برای این ویروس هم کارساز است. میزان کشندگی کرونا حدود 2 نفر از هر 100 نفر مبتلا است و خطر بیشتر افراد مستعد و بیمار را تهدید می کند. افرادی مانند سالخوردگان، بیماران دیابتی، بیماران ریه و دستگاه تنفسی مانند آسم، بیماران دارای نقص در سیستم ایمنی بدن و ... بیشتر در معرض خطر هستند و یک بدن سالم بطور معمول توانایی مبارزه با این ویروس را خواهد داشت پس نترسید و به بدن خود و سیستم دفاعی خارق العاده آن اعتماد کنید. در شرایطی که هنوز امکان کنترل و درمان این بیماری کشف نشده است سعی کنید تا حد ممکن موارد پیشگیری را انجام دهید تا دوره پیک اپیدمی این ویروس بگذرد و یا درمان آن بصورت وسیع در اختیار کشورها قرار بگیرد.

نوشته شده در ۲ اسفند ۱۳۹۸

ارسال نظر

Captcha