نحوه دریافت ارز مسافرتی با نرخ دولتی ارزان تیر ماه 97

حواله ارز مسافرتی

بعد از افزایش بی رویه نرخ ارز و کنترلهای اعمال شده توسط دولت، در جهت رفاه حال مسافران و حل مشکل تهیه ارز، دولت اقدام به پرداخت ارز مسافرتی به میزان 500 یورو برای هر نفر در سفر به کشورهای هم مرز و مشترک المنافع و 1000 یورو برای هر نفر برای سفر به سایر کشورها کرده است. با ما همراه باشید تا با جزئیات و نحوه دریافت این ارز آشنا شوید.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام نمودند در راستای اجرای تصمیم مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز و به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، از تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۹۷، بانک مرکزی برای تأمین ارز تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی اجرا می شود. در نتیجه بر اساس بند (خ) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز قاچاق محسوب می شود و با متخلف طبق قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهد شد. پس باید راهی برای تهیه ارز مسافران باشد و آن ارز مسافرتی است.

کدام کشورها 500 یورو و کدام 1000 یورو؟

کشورهای هم مرز و مشترک المنافع شامل کشورهای ارمنستان ، آذربایجان ، بلاروس ، استونی ، لتونی ،لیتوانی ، گرجستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، مولداوی ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، اوکراین ، ازبکستان ، ترکیه ، افغانستان ، بحرین ، قطر ، کویت ، پاکستان ، عمان ، امارات متحده عربی می شود. پس برای سفر به این کشورها هر نفر 500 یورو میتوانید دریافت کنید. برای سفر به مقاصد غیر از این کشورها هر نفر می تواند 1000 یورو دریافت کند. البته توجه داشته باشید دریافت ارز مسافرتی فقط یکبار در سال ممکن است.

این ارز را از کجا بگیریم؟

ارز مسافرتی در فرودگاه و بعد از دریافت کارت پرواز و عبور از گیت قابل دریافت است. زمانی که در فرودگاه امام خمینی کارت پرواز خود را دریافت کردید و از گیت عبور کردید، یک پله برقی روبروی شماست که به سمت طبقه پایینتر می رود. با استفاده از این پله برقی به پایین رفته و شعب بانک ملی، ملت و سامان را مشاهده خواهید کرد. کافی است حواله ای که قبلا از بانک مورد نظر دریافت کردید بهمراه پاسپورت ارائه کرده و ارز خود را دریافت کنید. باجه ها معمولا بسیار خلوت است و کار شما سریع راه خواهد افتاد، مگر در موارد خاص و تعطیلات که تعداد سفرها زیاد می شود. اسکناسهای دریافت شده هم معمولا اسکناس خرد نیست و بصورت اسکناس 500 یورویی تحویل شما می شود.

حواله را از کجا بگیریم؟

کافی است بعد از خرید بلیط هواپیما و دریافت ویزای کشور مقصد (برای کشورهایی که به ویزا نیاز دارند) حدود 4 الی 5 روز قبل از سفر به یکی از شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنید و آنجا با ارائه بلیط هواپیما و پاسپورت و پول (که باید بصورت نقدی و یا موجود در کارت بانک ملی باشد) حواله خود را به ازای هر نفر دریافت کنید. البته قبل از اینکار باید برای هر نفر در همان شعبه عوارض 220 هزار تومانی خروج را واریز کنید! نکته دیگر اینکه ارز مسافرتی فقط به افراد بالای 12 سال تعلق می گیرد.

پرداخت ارز مسافرتی تا کی ادامه دارد؟ هنوز می توان ارز مسافرتی گرفت؟

تا لحظه نگارش این مطلب بله! شایعاتی در صفحات مجازی مبنی بر قطع شدن ارز مسافرتی مطرح شده است که هنوز هیچکدام بصورت رسمی تایید نشده و اگر چیزی اعلام شود در همین صفحه با فونت بزرگ اعلام می کنیم!

بروزرسانی: از 15 مرداد ماه سال 1397 دریافت ارز مسافرتی به این روش قطع شده و با روش جدید از صرافی های مجاز (تعداد محدودی صرافی در خیابان فردوسی) و با قیمت کمی کمتر از بازار آزاد ارز مورد نیاز قابل تهیه است …

نوشته شده در ۱۷ تير ۱۳۹۷

ارسال نظر

Captcha