راهنمای سفر به اصفهان، بهترین فصل سفر اواسط بهار

اصفهان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است و یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای چند روزه… در اصفهان اینقدر مکانهای دیدنی وجود دارد که حداقل 3 روز تمام وقت شما را بگیرد و در آخر سفر هم اینقدر سوغاتیهای مختلف وجود دارد که چمدانهایتان پر خواهد شد. جالب است بدانید اصفهان یکی از مقاصد اصلی توریستهای خارجی است و بسیار بعید است توریستی که قصد بازدید از ایران را داشته باشد، اصفهان را در برنامه سفر خود قرار ندهد! با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را قبل از سفر به اصفهان بدست بیاورید. اطلاعاتی مانند بهترین هتلهای اصفهان، بهترین رستورانهای اصفهان، بهترین مراکز خرید اصفهان، بهترین دیدنیهای اصفهان و ….

 
برای سفر به اصفهان می توانید هواپیما را انتخاب کنید و فرودگاه بین المللی اصفهان فرود بیایید! فرودگاه شهید بهشتی تنها فرودگاه اصفهان است که در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده است. این فرودگاه توانسته است با ایجاد قرارداد با هواپیمایی ترکیه پروازهایی غیرمستقیم به تمامی نقاط جهان برنامه ریزی کند. این فرودگاه به بیشتر فرودگاه‌های داخلی پرواز دارد. یا باقطاروارد اصفهان شوید و در ایستگاه راه آهن اصفهان (جاده اصفهان -شیراز ، مقابل سپاهان شهر) پیاده شوید! ایستگاه راه‌آهن اصفهان، در بیرون شهر مقابل سپاهان شهر قرار دارد. این ایستگاه هر شب قطارهایی را به مقصد تهران دارد اما در این ایستگاه هیچ قطاری به مقصد شیراز نیست. در نزدیکی ایستگاه تعداد زیادی تاکسی و اتوبوس وجود دارد که می‌تواند شما را به مرکز شهر (خیابان چهارباغ) برساند.

 
با اتوبوس هم میتوانید به اصفهان بیایید. از شهرهای مختلفی برای این استان اتوبوس وجود دارد… ترمینال صفه(ابتدای جاده اصفهان-شیراز) و ترمینال کاوه (خیابان کاوه) دوتا از معروفترین ترمینالهای اصفهان هستند. با اتومبیل شخصی هم دسترسی به اصفهان بسیار راحت است. از شرق از طریق مسیر طبس – دارین – خور – انارک – نائین و از یزد – نائین و از غرب از طریق دلیجان – اصفهان و دلیجان – کاشان و خمین – گلپایگان و الیگودرز – داران و شهرکرد – اصفهان و بروجن – دهاقان و لردگان – سمیرم و از شمال از دامغان – یزد و قم – کاشان و از جنوب از مسیر شیراز- آباده -شهرضا – اصفهان
از تهران تا شهر اصفهان حدود 435 کیلومتر راه است. از شیراز تا شهر اصفهان حدود 489 کیلومتر راه است. از قم تا شهر اصفهان حدود 279 کیلومتر است.

اگر از جنوب وارد اصفهان می شوید به اولین میدانی که می رسید دروازه شیراز (میدان آزادی) است باید خود را به دروازه دولت (میدان امام حسین) برسانید . اگر از طرف شمال وارد اصفهان می شوید جاده اصفهان تا تهران بطور چهار بانده و کیفیت آن مناسب است فاصله تهران تا اصفهان حدود ۴۰۰ کیلومتر که با اتوبوس ۷-۶ ساعت و با اتومبیل شخصی بستگی به رانندگی شما بین ۵-۴ ساعت طول می کشد. در طول مسیر تلفن همراه شما همواره در دسترس است و از لحاظ مخابراتی مشکلی ندارید.

اما قصه ورود شما از آنجا شروع میشود که به دوراهی می رسید با تابلویی که دوجهت دارد یکی نوشته اصفهان ۲۸ کیلومتر و دیگری اصفهان ۲۲ کیلومتر. ابتدا کمی گیج می شوید و بعد عقل به شما حکم می کند مسیر کوتاهتر را انتخاب کنید.
هر دو مسیر چهار باند است و به اصفهان ختم می شود اما هر کدام شما را به یک ورودی شهر هدایت می کند
پیشنهاد می شود مسیر ۲۸ کیلومتری را انتخاب کنید به دودلیل:
۱- اگر وارد این مسیر شوید شما را بدون هیچ تغییر جهتی به قلب شهر هدایت می کند (به قول معروف در خیابانهای شهر گم نخواهید شد)
۲- اگر در شب رانندگی می کنید این مسیر تا خود اصفهان دارای چراغ است و راحتتر رانندگی خواهید کرد و همچنین کیفیت جاده آن بسیار بهتر از مسیر ۲۲ کیلومتری است
حال اگر از این مسیر وارد اصفهان شده باشید، الان باید در بزرگراهی به نام بزرگراه کاوه (اتوبان کاوه) باشید حال باید شما هم خود را به دروازه دولت (میدان امام حسین ) برسانید . ( مستقیم)
به عنوان یک توریست اولین مشکلی که در اصفهان با آن برخورد خواهید کرد اسامی میادین و خیابانهاست که آنچه شما در نقشه تان نوشته با آنچه مردم شهر می شناسند کاملا متفاوت است و شما برای پیدا کردن مکانهای شهر باید اصطلاح مردم را بلد باشید:

میدان امام حسین =دروازه دولت

میدان آزادی =دروازه شیراز

میدان جمهوری اسلامی= دروازه تهران

میدان قیام= میدان کهنه – سبزه میدان

میدان قدس= میدان طوقچی

خیابان آیت الله مدنی= خیابان آمادگاه

خیابان سپاه =خیابان سپه

خیابان چهار باغ صدر= خیابان چهارباغ خواجو

تعداد این قبیل میادین و خیابانها در شهر اصفهان زیاد است ولی شما به عنوان توریست بیشتر با این خیابانها سر و کار دارید.

 

کجا اقامت کنیم؟ بهترین هتلهای اصفهان

در اصفهان تا دلتان بخواهد هتل وجود دارد. هتلهای 5 ستاره و لوکس و گران تا هتلهای 2 ستاره ارزان و تمیز. پیشنهاد می کنیم حتما قبل از سفر هتل خود را رزرو کنید. برای رزرو هتل در اصفهان می توانید از سایت ایران بوکینگ استفاده کنید. اگر قبلا هتل رزرو کردید، راهی هتل شوید هر چند که باید تا ساعت ۲ ظهر که اتاق خالی میشود منتظر بمانید. اگر اهل هتل لوکس هستید پیشنهاد می کنیم فقط و فقط در هتل عباسی اصفهان اقامت کنید! حتی اگر مجبور شوید تاریخ سفرتان را تغییر دهید. هتل کوثر هم نزدیک سی و سه پل است و هتل بسیار خوبی است. هتلهای اصفهان را در لینک زیر می توانید ببینید و مقایسه کنید.

مقایسه هتلهای اصفهان، عکسها و امکانات و لیست قیمت

اگه اهل چادر زدن هستید بدونید که توی پارک و اطراف سی و سه پل و ….. چادر نزنید. شهرداری مکان هایی رو برای چادر زدن اختصاص داده که بهترین مکان، باغ غدیر (خ 22 بهمن، اول علامه امینی) و پارک قلمستان (خیابان امام خمینی، نرسیده به بزرگراه )
اگر به هر نوعی وابستگی به سازمان آموزش و پرورش دارید کارت شناسایی خود را حتما همراه داشته باشید و به ستاد اسکان آموزش و پرورش واقع در بلوار هشت بهشت درکمترین زمان ممکن آدرس مدرسه را در اختیار شما میگذارند و می توانید در آنجا ساکن شوید . فقط یادتان نرود پتو با اندازه کافی ، زیر انداز و امکانات اولیه همراه داشته باشید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در ضمن چهار خانه معلم در اصفهان وجود دارد که برای غذا می توانید به انجا بروید کیفیت غذا در حد مناسب است (آدرس را از همان ستاد استقبال فرهنگیان بپرسید)

بناهای تاریخی و دیدنیهای اصفهان

مجموعه تاریخی میدان نقش جهان شامل مسجد امام (مسجد جامع عباسی یا مسجد جامع جدید) عمارت عالی قاپو ، مسجد شیخ لطف الله و بازار، کاخ موزه چهل ستون در خیابان سپه، مسجد و مدرسه چهارباغ (مسجد مادر شاه ) در چهار باغ عباسی، عمارت هشت بهشت در پارک هشت بهشت کنار چهار باغ عباسی، مسجد جامع عتیق (مسجد جامع قدیم) واقع در سبزه میدان (میدان کهنه یا میدان قیام)
 

اگر از سر در قیصریه در قسمت جنوبی میدان نقش جهان وارد بازار شوید انتهای بازار به میدان کهنه می رسد که این مسجد در آنجا واقع است.
پل خواجو بسیار زیباست . پل الله وردیخان (سی و سه پل) با طول بلند آن نشان دهنده قدرت پل سازی صفوی در آن دوران است .
منار جنبان (خیابان آتشگاه)، پل شهرستان مربوط به دوره ساسانی که در زمانهای مختلف باز سازی شده است، مجموعه جلفا که کلیسای وانک گل سر سبد آن است واقع در محله جلفا، باغ پرندگان برای بچه ها بسیار جذاب است، باغ گلها (واقع در میدان بزرگمهر ) همه و همه دیدنیهای اصفهان هستند.

احتمالا اولین جایی که مایل به دیدن آن هستید میدان امام (نقش جهان) است.
دو راه ماشین رو به میدان وجود دارد یکی خیابان حافظ (شرق میدان) و خیابان سپه (غرب میدان) که در ایام عید به دلیل ترافیک سنگین مسافر دو ورودی را می بندند ضمن اینکه اگر بتوانید با خودروی شخصی هم وارد میدان شوید جایی برای پارک کردن نیست.

پس بهتر است ماشین خود را در بیرون از میدان یا در یکی از پارکینگهای اطراف میدان ( از جمله پارکینک خیابان استانداری- پارکینگ حکیم –پارکینگ فرشادی-پارکینگ طالقانی- پارکینگ جان نما-پارکینگ هشت بهشت و …) پارک کنید و وارد میدان شوید .
با این تفاسیر شما احتمالا از قسمت شرقی(از یکی از خیابان های سپه،پشت مطبخ یا سعدی) وارد میدان خواهید شد و پس از کمی چرخ زدن و می خواهید وارد یکی از بناها شوید.

اگر قبل از ظهر است و بین ساعت ۹تا ۱۳ است مسجد شیخ لطف الله را پیشنهاد می کنم (علت دارد می گویم)
برای دیدن ابتدا باید بلیط تهیه کنید اما برای دانشجویان با ارئه کارت دانشجویی نصف قیمت است

نکته برای تهیه بلیط بازدید از اماکن دیدنی و تاریخی

هنگامی که بلیط را گرفتید و خواستید وارد هر بنای تاریخی شوید بلیط را فقط نشان دهید چون با همان بلیط می توانید بقیه آثار تاریخی را بازدید کنید. اما وارد مسجد شیخ لطف الله که می شوید چیزی جز یک راهرو و یک فضای مربع شکل نیست ولی کاشیکاریهای آن بقدری زیباست که شما را ساعتها مسحور خود می کند.
هنگامی که وارد صحن مسجد شدید به انتهای گنبد که راس و مرکز تمامی دوایر گنبد است نگاه کنید باید تن یک طاووس را ببینید و بازتاب نور خورشید روی کاشیها پر های طلایی طاووس را می سازد (این بازتابهامعمولا در ساعات قبل از ظهر بیشتر است)این یکی از شاهکارهای معماری آن است که بعید بدانم امروزه با این همه تجهیزات براحتی بتوان مانند آن را بسازند.
بعد از مسجد شیخ لطف الله به مسجد امام (مسجد جامع عباسی) خواهید رفت که نمونه یک مسجد بسیار زیبا و منحصر به فرد است.
عجایب این مسجد بیشتر فنی است و من فقط به چرخش ۴۵ درجه مسجدنسبت به میدان اشاره می کنم که شما به هیچ وجه این چرخش را احساس نخواهید کرد ارتفاع گنبد مسجد نیز ۴۶ متر است(تقریبا معادل یک ساختمان ۱۵ طبقه امروزی) در زمان خود بی نظیر بوده است.

بعد از مسجد امام نوبت به عمارت عالی قاپو ست، عالی قاپو کاخ حکومتی صفویه بوده و تمامی نشتهای اداری با شاه در این مکان انجام می شده (مثل کاخ ریاست جمهوری یا کاخ سفید )
کاخ ۶ طبقه و هر طبقه دارای ویژگی های خاصی است اما یکی از خارق العاده ترین آن در ورودی کاخ است که شما سرسری ازآن می گذرید.

دقت کنید و این مراحل را به دقت انجام دهید
ورودی کاخ یعنی آنجایی که شما از در اصلی وارد آن می شوید فضایی مستطیل شکل است و با تزییناتی خاص اما در گوشه های این مستطیل رازهایی نهفته است.

بصورت ضرب دری با یکی از اقوام در قطر این مستطیل بایستید هر دو رو به دیوار شوید و آهسته فرد دیگر را صدا کنید با کمال تعجب صدای فرد دیگر را از داخل دیوار خواهید شنید(یادتان باشد زمانی که شما آنجا هستید ورودی مذکور مملو از جمعیت است و امکان انتقال صدا در حالیکه پشت به هم هستید تقریبا غیر ممکن است)
خوب حالا می توانید کاخ را طبقه به طبقه ببینید در طبقه پنجم تالاری را خواهید دید که به تالار موسیقی معروف است که برای میهمانان شاه موسقی اجرا می کردند و تمامی دیوار های تالار تنگ بری (به ضم ت) شده که معمار با این تکنیک تنگ بریهای فضایی کاملا آکوستیک درست کرده که باز هم از عجایب مهندسی آن دوران است.

از این جور تکنیکهای مهندسی در آثار دوره صفوی زیاد است و بسیار در مورد آنها در کتابها آمده است شاهکارهایی را که نام بردم در هیچ کتابی نگاشته نشده یا هیچ راهنمای توریستی به شما نخواهد گفت.

خوب سه گوشه میدان را دیدید اما در گوشه دیگر (قسمت شمالی) سر در قیصریه قرار دارد که ورودی بازار است در این بازار ا شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توانید پیدا کنید (بازار از میدان نقش جهان تا میدان کهنه و مسجد جامع قدیم ادامه دارد).


کجا خرید کنیم و سوغاتی بخریم؟ بهترین مراکز خرید اصفهان

حال میخواهید از اصفهان سوغاتی ببرید. غیر از گز و پولکی و نبات که خوراکیهای معروف هستند.انواع سفره های قلمکار ، قلمزنی ، منبت کاری و….. از صنایع دستی اصفهان است که به وفوردر میدان می توانید انواع و اقسام آنها را پیدا کنید
پیشنهاد من به شما خرید از داخل بازار است . مغازه های داخل بازار معمولا خودشان تولید کننده هستند و هنگامیکه شما وارد می شوید بصورت زنده مشغول تولید می باشند و ارزانتر هم می فروشند

کجا غذا بخوریم؟ بهترین رستورانهای اصفهان

خوب بعد از کلی گردش احتمالا گرسنه هستید و دنبال یک فست فود می گردید اما بهترین غذای سریعی که به شما پیشنهاد می کنم غذای سنتی اصفهان بریانی است. غذای سنتی اصفهان بریان و خورشت ماست است. بریان غذا است که از گوشت گوسفند درست می‌شود بسیار لذیذ و مقوی است. حتی اگر نسبت به خوردن غذاهای چرب حساس هستید، دست کم یک وعده از این غذا میل نمایید. برای تهیه آن می‌توانید به طباخی‌های مخصوص این غذا که به بریانی مشهور هستند مراجعه کنید. در تمام محله‌های اصفهان بریانی وجود دارد و در همه آنها این غذا با رعایت کامل اصول بهداشتی طبخ می‌شود. خورش ماست غذایی بومی اصفهان است. این غذا از ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، زعفران و شکر تهیه می‌شود و در آن کمی زرشک و خلال بادام یا گردو و گاه گلاب می‌ریزند. این خورش به صورت سرد سرو می‌شود. این غذای حلیم‌مانند و کشسان، امروزه به عنوان دسر مصرف می‌شود.

غذایی فوق العاده خوش مزه ای است و از خوردن آن پشیمان نخواهید شد (فقط یادتان باشد غذا کاملا چرب است و کمی شور اگر برایتان مضر است بهتر است مصرف نکنید). این غذا را در خود میدان و اطراف آن براحتی می توانید پیدا کنید (اکثر کبابیهای بریانی هم می پزند) اگر به دنبال رستوران می گردید در ضلع جنوبی میدان داخل بازار اسپادانا یک رستوران سنتی می توانید پیدا کنید.

در مورد فست فود در کل مسیر چهارباغ عباسی (از دروازه دولت تا سی و سه پل) تعدادشان بسیار زیاد است و هرکدام سعی می کنند با ارائه غذای بهتر مشتری را به سمت خود جذب کنند و در انتها از زاینده رود ، رود همیشه زنده اصفهان هم یادی بکنیم که فضای اطراف آن بسیار زیبا و برای پیاده روی بسیار مفرح است.

 

فاصله مکانهای دیدنی بصورت پیاده:

سی و سه پل تا پل فردوسی ۱۰ دقیقه

پل فردوسی تا پل جویی ۶ دقیقه

پل جویی تا پل خواجو ۶ دقیقه

پل فردوسی تا میان نقش جهان ۳۵ دقیقه

پل خواجو تا دروازه دولت ۲۵ دقیقه

دروازه دولت تا میدان نقش جهان ۱۲ دفیقه

از میدان نقش جهان تا میدان کهنه(راسته بازار) ۳۰ دقیقه

 

منابع: ویکی پدیا، شهرداری اصفهان، پرتال اصفهان

گردآوری مطلب و تصاویر توسط ایران بوکینگ

نوشته شده در ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

ارسال نظر

Captcha