بیش از 30 درصد مسافران نوروزی در چادر اقامت داشتند

اقامت در چادر بجای هتل

رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد در تعطیلات نوروز امسال ۱۶ درصد اقامت‌ها در منازل استیجاری، ۱۴ درصد در کمپ‌های آموزش و پرورش، ۴.۵ درصد در هتل‌ها و مراکز خدماتی، ۱۷ درصد در خانه‌مسافرها، ۱۸ درصد در مراکز اقامتی موقت و ورزشگاه‌ها و مابقی در چادرها صورت گرفته است.

مسعود سلطانی‌فر در نشست خبری تشریح عملکرد ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که صبح امروز در ساختمان معاونت گردشگری برگزار شد با بیان اینکه این ستاد دو ماه پیش براساس مصوب هیئت وزیران با حضور وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دادگستری، سازمان هلال  احمر و با مسئولیت سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد، اظهار داشت: این ستاد در استان‌های مختلف و در ایام تعطیلات نوروز تیم‌های بازرسی مختلفی در استان‌ها تشکیل داد که کار نظارتی دقیقی روی فعالیت اجزای این ستاد انجام دادند.
وی با بیان اینکه امیدواریم این ستاد در خلال سال به خصوص در ایام تعطیلات تابستان هم بتواند فعالیت خود را و سرویس‌دهی مورد نظر را انجام دهد، اضافه کرد: در این ایام بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی، جشنواره‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های عکس، مسابقات مختلف و طرح‌های امدادی زیادی صورت گرفت. همچنین در حوزه حمل و نقل همکاری خوبی با وزارت کشور داشتیم و تورهای موقتی در استانها و شهرستانها برگزار کردیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در مجموع برای آمار دقیق باید در نظر داشت که از 29 اسفند تا 15 فروردین 93 حدود 57 میلیون اقامت در شب در هتل‌ها، مراکز آموزش و پرورش، کمپ‌های موقت و خانه‌های استیجاری داشتیم که البته میزان سفرها بسیار بیش از اینها بود و بخش سفرهای فامیلی خارج از آمار فعلی است. به عنوان مثال در مشهد 2 هزار منزل استیجاری مورد استفاده قرار گرفت که فقط 500 منزل را توانستیم ساماندهی کنیم.
وی با بیان اینکه بیشتر این اقامت‌ها در چادرهای مسافرتی و کمپ‌های موقت صورت گرفت، یادآور شد: براین اساس 16 درصد اقامت‌ها در منازل استیجاری، 14 درصد اقامت‌ها در کمپ‌های آموزش و پرورش، 4.5 درصد در هتل‌ها و مراکز خدماتی، 17 درصد در خانه‌مسافرها، 18 درصد در مراکز اقامتی موقت و ورزشگاه‌ها و مابقی در چادرها صورت گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: بر همین اساس فعالیت نظارتی ما بدین‌گونه بود که 10 هزار بازدید از مراکز اقامتی، 11 هزار بازدید از رستورانها و مراکز بین‌راهی، 3500 بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی صورت گرفت و در مجموع بیش از 35 هزار بازدید از مراکز اقامتی موقت و همه مراکز مختلف نامبرده انجام شد.

سلطانی‌فر یادآور شد: تیم‌های بازرسی بر اساس نوع تخلف مشاهده شده مجازات‌های مختلفی برای متخلفان در نظر گرفتند و برهمین اساس 101 مرکز خدماتی، 81 مرکز اقامتی، 4 مرکز خدمات مسافرتی و 16 مرکز پذیرایی تعطیل شد.

وی اضافه کرد: در خصوص مدیریت و ساماندهی اماکن تاریخی و میراثی ورود و خروج مردم را توسط دوربین‌ها رصد کردیم و تلاش کردیم از آمارسازی نامطمئن پرهیز کنیم. لذا تعداد بازدید کنندگان در اماکن تاریخی ثبت شده ما در ایام نوروز 30 میلیون و 9500 نفر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین با اشاره به شعار سال 93 یادآور شد: این شعار برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که هم در زمینه توسعه فرهنگی و هم توسعه اقتصادی نقش دارد بسیار پرمعناست و ما خود را برای آن آماده کردیم لذا کمیته ویژه‌ای برای چگونگی تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب تشکیل دادیم.

سلطانی‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد مسافرانی که برای اقامت خود از چادر استفاده کردند، گفت: در اقامتگاه‌های موقت دو شیوه اقامت داشتیم یکی کمپ‌هایی که توسط شهرداری و هلال احمر در شهرها ایجاد می‌شد و دیگری اماکنی که شهرداری‌ها در پارک‌ها امکاناتی برای مردم آماده می‌کردند اما مردم بودند که چادر می‌زدند. با صراحت اعلام می‌کنم که عددی از اینها نداریم.

وی اضافه کرد: اگر میانگین اقامت را 4 روز در نظر بگیریم با توجه به 57 میلیون اقامت شب صورت گرفته باید گفت که 14 میلیون سفر در ایام نوروز صورت گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت باستان‌شناسی کشور گفت: در این سازمان خیلی چیزهاست که نابود شده و خیلی‌وقت است که خوابیده است. امیدوارم همه این ظرفیت‌ها در سالجاری فعال شود. پژوهشگاه ما به دلیل انتقال غلط دچار لطمات سنگین شده که باید ترمیم شود.

سلطانی‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تورهای خروجی و ورودی کشور گفت: آمار تورهای نوروزی به کشورهای دیگر را تا 20 فروردین اعلام می‌کنیم اما باید در نظر داشت که تعداد خروجی‌ها قابل تامل است و این از چالش‌های ماست که تراز گردشگری ما منفی است و تعداد گردشگر خروجی دو برابر یا سه برابر بیشتر از ورودی است و درآمدها هم به همین شکل است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر کنترل تورهای طبیعت‌گردی گفت: مواردی که توسط تورها در طبیعت انجام می‌شود قابل مدیریت است ولی هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که می‌توان همه سفرها به طبیعت را مدیریت کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت هتل‌های کشور گفت: یکی از مشکلات عمده ما در کشور کمبود هتل است و به غیر از دو منطقه کیش و مشهد که هتل 5 ستاره زیادی دارد شهرهای دیگر حتی در تهران، اصفهان، شیراز از نظر هتل‌ها و امکانات اقامتی مشکل دارند. در مشهد ضریب اشغال هتل‌ها 75 درصد بود و در کیش نیز همین‌طور. لذا می‌توان نتیجه گرفت که هتل کم داریم اما از هتل‌های فعلی هم به دلیل مشکلات گردشگری استفاده لازم را نکردیم.

سلطانی‌فر اضافه کرد: باید در این عرصه زمان مسافرت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که همه فشارها در ایام نوروز به هتل‌‌ها  نیاید. به عنوان مثال 4 میلیون بازنشسته در کشور داریم که می‌توان برای آنها مسافرت‌هایی در طول 8 ماه مهر تا اسفند و اردیبهشت تا تیر تنظیم کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: هیچ اشکالی ندارد. یک هفته از تعطیلات تابستانی را کم کنیم و 7 روز تعطیلات  زمستانی داشته باشیم و این 7 روز را به روزهای بعد از 22 بهمن اضافه کنیم تا وضعیت گردشگری و سفرها را مدیریت کنیم.

وی در خصوص هزینه‌های سفر داخلی گفت: این هزینه‌ها در مقایسه با سفرهای خارجی بالاست. این واقعیت است که امروز فردی که به اصفهان و شیراز مسافرت می‌کند و می‌خواهد با هواپیما به مقصد برود و از یک هتل خوب استفاده کند هزینه‌هایش بالاتر از تور یک هفته‌ای به کشورهای همسایه است. بطوری که شاید هزینه سفر داخلی 2 میلیون تومان برای یک نفر و هزینه سفر دومی 1.5 میلیون تومان شود.

سلطانی‌فر ادامه داد: علت این است که آنها هتل‌ها و پروازها را چارتر می‌کنند و از نرخ‌های هتل‌ها تا 50 درصد تخفیف می‌گیرند و نکته آن اینجاست که زمانی که ایام مسافرت در کشور ما محسوب می‌شود در کشور آنها مسافر کم است. لذا این تخفیف توجیه دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه استانهای خوزستان، فارس، هرمزگان و استانهای شمالی و خراسان رضوی بیشترین آمارها را به خود اختصاص داده‌اند یادآور شد: استان قم و استان خراسان رضوی به ترتیب یک میلیون و 4 میلیون گردشگر داشتند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌ریزی برای گردشگران مذهبی عراقی در ایران تصریح کرد: مهمتر از برنامه‌ریزی برای این گردشگران، ساماندهی سفر آنهاست به طوری که اکثر آنها در قالب سفرهای انفرادی به ایران می‌آیند مشکلاتی زیادی را برای خود و ما ایجاد می‌کنند. لذا در این زمینه کارگروه ویژه‌ای در نظر گرفته شد تا گردشگران عراقی را در قالب تور به ایران بیاوریم.

سلطانی‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان هزینه ورودی به موزه‌ها گفت: در حال حاضر این میزان نسبت به موزه‌های دنیا بسیار نازل است و قیمت ورودی موزه‌ها در دنیا بیش از 30 تا 40 برابر ایران است. از طرفی به عنوان مثال هزینه ورودی موزه در ترکیه برای گردشگر خارجی 140 هزار تومان و برای یک ترکیه‌ای 25 هزار تومان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: بررسی کردیم هزینه نگهداری موزه‌ها و تعمیرات آن چند برابر درآمد کسب شده از آن است. لذا برای سال 93 برای درآمد موزه‌ها چنین پیشنهاد کردیم که 70 درصد بیشتر از سال گذشته هزینه را به موزه‌ها برگردانیم.

نوشته شده در ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

ارسال نظر

Captcha