هاستل چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد؟

معرفی هاستل

هاستل ها نوعی اقامتگاه ارزان قیمت هستند که بهترین گزینه برای سفرهای اقتصادی و خصوصا تک نفره یا دوستانه به حساب می آیند. اقامت در هاستل بصورت اشتراکی است و وقتی مسافری قصد ماندن در یک هاستل را دارد، معمولا یک تخت از یک اتاق مشترک چند تخته را برای خود رزرو می کند. تخت شما ممکن است در اتاقی قرار داشته باشد که در آن چهار یا حتی بیست مسافر دیگر هم اقامت دارند. حمام های هاستل مانند حمام های خوابگاه هستند و شامل حمام های بزرگ با چند ردیف دوش می باشند. هاستل ها در هر طبقه معمولا تنها یک یا دو حمام دارند. از آنجا که در هر اتاق هاستل تعدادی زیادی مسافر اقامت دارند تعاملات بین افراد بیش تر است، هزینه ی هاستل ها نسبت به هتل ها ارزان تر است، اما در ازای این قیمت ارزان، از حریم شخصی یا سرویس هایی که در هتل ها ارائه می شود خبری نیست. در عین حال، هاستل ها محاسنی دارند که استفاه از آنها را بسیار متداول کرده است.

مزایای اقامت در هاستل چیست؟

1- قیمت ارزان

هاستل ها، به ویژه در مقایسه با هتل ها ارزان هستند. گرچه قیمت هاستل در کشورهای مختلف و حتی بین خود هاستل ها متغیر است، محدوده ی قیمت هاستل در کشورهای اروپایی به ازای هر نفر در هر شب عبارتند از انگلستان ۱۰ تا ۴۰ دلار، فرانسه ۱۵ تا ۳۰ دلار، آلمان ۲۵ دلار، یونان ۱۵ دلار، ایرلند ۱۵ تا ۳۵ دلار، ایتالیا ۱۰ تا ۳۰ دلار و اسپانیا ۱۵ تا ۲۵ دلار. اکثر این نرخ ها در مورد هاستل های سایر نقاط دنیا نیز صدق می کنند با اینکه هاستل های ارزان معمولا در آمریکای جنوبی هستند و هاستل های گران در شهرهایی نظیر واشنگتن قرار دارند.

2- هاستل ها سفرهای گروهی و دوستانه را لذت بخش می کنند

اقامت در هاستل ها به همه این امکان را می دهد تا شب را در اتاق های بزرگ باهم سپری کنند. درواقع، برخی از هاستل ها تا بیست نفر را هم در یک اتاق جا می دهند. این موضوع به ویژه در سفرهای گروهی خیلی جذاب است و بحث و جدل را در مورد اینکه چه کسی در کدام اتاق بخوابد، پایان می دهد.

3- هاستل ها در اکثر کشورهای جهان وجود دارند

در آمریکا اقامت در هاستل ها چندان رایج نیستند، اما درعوض در همه جای اروپا می توان هاستل پیدا کرد. هاستل ها در اکثر شهرهای مطرح اروپا و نیز اکثر شهرهای بزرگ جهان و در همه ی قاره ها به جز قطب جنوب وجود دارند. در ایران هم هاستل وجود دارد و بیشتر در شهرهای بزرگ خصوصا تهران به چشم می خورد و ما آن را با عنوان پانسیون می شناسیم. البته کارکرد آن کمی با هاستل در کشورهای دیگر تفاوت دارد.

4- آشپزخانه ی اکثر هاستل ها کاملا مجهز است

اگر دوست دارید در حین سفر با پختن غذا در هزینه ها صرفه جویی کنید، خوب است بدانید آشپزخانه ی هاستل ها کاملا مجهز است. در هاستل معمولا رستوران وجود ندارد و مسافران باید برای خود غذا بخرند یا خودشان غذا بپزند. البته بعضی هاستلها منوی غذایی ساده ای هم دارند. قوانینی برای آشپزخانه تقریبا در همه هاستل ها وجود دارد که مهمترین آنها این است که هر کس از هر وسیله ای استفاده می کند باید آن را شسته و در جای خود قرار دهد. همچنین در مورد خوراکیها و مواد غذایی که در یخچال قرار می دهید باید اسم خود را روی آنها بنویسید وگرنه مشترک حساب شده و هرکسی می تواند از آن استفاده کند!

5- هاستل ها صبحانه می دهند

اکثر هاستل ها صبحانه ی رایگان سرو می کنند. البته این صبحانه چندان مفصل نیست و در حد همان نان و قهوه یا چای می باشد.

6- با مردمان کشورهای دیگر آشنا می شوید

در هاستل ها مردم کشورهای مختلف گرد هم جمع شده اند و خیلی از آنها راجع به کشورهای خودشان و بهترین جاهایی که به آن سفر کرده اند حرف می زنند. آنها دوست دارند حرف شما را هم بشنوند. در حقیقت یکی از بهترین ویژگی اقامت در هاستل، همین تعامل و پیدا کردن دوست از کشورها، فرهنگها و ملیتهای مختلف است.

7- هاستل ها امنیت دارند

اگر نگران امنیت هاستل ها هستید، خیال تان راحت باشد. هاستل ها معمولا به افراد غریبه که در هاستل اقامت ندارند اجازه ی ورود نمی دهند. اگر نگران این هستید که وسایل تان دزدیده شود خوب است بدانید که هاستل ها گاو صندوق هایی برای نگهداری از لوازم با ارزش شما ارائه می کنند. البته باز هم امکان گم شدن یعضی وسایل وجود دارد که باید کمی مراقب باشید.

معایب اقامت در هاستل چیست؟

هاستل ها در کنار ویژگی های خوب، ضعف ها و معایبی هم دارند که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- نداشتن حریم شخصی
2- هر طبقه یک یا دو حمام دارد
3- محدودیت کارکنان
4- برخی از هاستل ها زمان خاموشی دارند
5- احتمال خطر سرقت
6- ممکن است هم اتاقی هایتان را نشناسید
7- محله های نگران کننده
8- هاستل ها اثاثیه ی ساده دارند

در کل هاستلها یکی از بهترین گزینه های اقامت ارزان هستند و روز به روز بر طرفداران آنها افزوده می شود. همچنین بخش اعظم کسانی که هاستل را برای اقامت انتخاب می کنند جوانها و بک پکرها هستند که همین نکته بر جذابیت استفاده از هاستل می افزاید. هاستلها در اروپا بیشترین محبوبیت را دارند و گاها قیمت رزرو بعضی هاستلهای معروف با اقامت در هتل برابری می کند که علت آن مزیتهای استفاده از هاستل در برابر هتل است.

نوشته شده در ۴ دی ۱۳۹۸

ارسال نظر

Captcha